Lofoten - De skjulte perlene

22.07.18

Ut på tur igjen, og denne gangen skal vi bedrive et typisk norsk friluftsliv. Turen går til Lofoten. Det eneste vi har med er sovepose, fiskestang og litt grønnsaker. Målet er å fange maten selv og leve på ressursene i miljøet. Raymond Jenssen er med meg på denne turen. Han kan kalles for ei fjellgeit som er "lommekjent" i Bodø og Lofoten. Han er ute så ofte han kan, og er ekspert på å bruke det lokale miljøet til sitt friluftsliv.

Vel fremme i Lofoten og vi sitter nå på en båt som tar oss fra Reine til innerst i Kjerkfjorden. Der fra skal vi ta bena fatt og krysse fjellet over til Horseid. Været er grått, og det regner litt. Vi stoler på værmeldingen og håper at det skal klarne opp utover kvelden. Vel fremme med leirplass. For et nydelig sted. Ikke en sjel å se på lang avstand. Hvem hadde trudd det? Midt i fellesferien, midt i Lofoten, en av Norges mest besøkte steder. Raymond hadde funnet perleplassen for oss. Nå var det å rigge camp, finne vann og gjøre klart fiskeutstyret.

Utsikten fra leirplassen

Fisket var jeg spent på. Vi var helt avhengig av å få noe fisk. Kun grønnsaker, er ikke nok til å mette en mage når man har gått intensivt i 2 timer, og skal være på stedet i 24 timer før man skal gå videre til neste leirplass. Vi ser på tidevannet, og regner oss frem til når det ca er høyvann. En time før høyvannet er på topp begynner vi å fiske. Jeg setter på en klassisk stingsild 55 gram, Det er mye grønnskjær i vannet, og velger derfor en sild med grønnfarge i. Det tok ikke lange tiden. Kast nummer to satt første fisk. En sei på rundt kiloen. Perfekt størrelse. Kaster ut på ny og jaggu så sitter det på en til. Vi hadde hellet med oss. Sanket mat nok på kun ti minutter fiske.

Vi gjorde opp bål, og fileterte fisken, kuttet grønnsaker. Nydelig middag. Det var nå bare å legge seg ned i soveposen for å roe ned, nyte utsikten av Lofotens fineste strand? Suset av bølgene, fuglekvitter og midnattssola. Det hadde klarnet opp og ikke en sky på himmelen var å se.

Raymond tilbereder middag
Fiskegryte (seipakka)

Neste dag gikk vi tilbake, og Raymond ville vise meg hans favorittopp, Munkan. Dette var i et mer populært område med en del turister. Vi tok båten tilbake til Reine, og begynte stigningen oppover. En tur som lar seg gjøre på ca 3-4 timer tur/retur. Vi gikk i et bedagelig tempo og nøt utsikten på veg opp. Jo, høyere en kom, jo mer spektakulær ble utsikten. Vi ankom toppen, og du verden for en majestetisk utsikt. Bratte klipper, fjell, fossefall, innsjøer og åpent hav med Bodø i bakgrunnen. Det var helt fantastisk. Vi la oss ned på ei fjellhylle. Tjue grader og stekende sol. Det måtte bare nytes i et par timer.

På toppen av Munkan

Vi gikk ned fra Munkan og fant et nytt overnattingssted ved den kjente plassen Å. Oppe på en liten topp med utsikt rett ut i havgapet. Her skulle vi nyte den siste natten. For et norsk eventyr, for et norsk friluftsliv og for en fantastisk type Raymond Jenssen er. Han klarte å finne det beste av det beste. Følg han på Instagram (Raymond_Jenssen).

På forespørsel kan vi arrangere en slik tur. En slik bestilling kan gjøres HER